a byl opravdu pestrý. V rozmanitých dopoledních činnostech se zaměřili na pokusy a tvořivé vyrábění. Vše zakončili stezkou, na které plnili tematické úkoly. Netradiční ráno začaly děti přesunem do speciální přírodovědné učebny, kde se z nich stali badatelé. Pod vedením paní asistentky zkoumali reakce různých látek s vodou a barvami. Pokusy byly bezpečné a jejich závěrečné efekty vždy vyvolaly na dětské tváři údiv, radost i ohromení. A jaká kouzla se v naší „laboratoři“ odehrávala?
Nejdříve žáci sledovali reakci rozpuštěných potravinářských barev v troše mléka. Vatovou tyčinku namočili do saponátu a lehkým dotykem pozorovali, jak barva „prchá“ a vytváří tak na hladině podivuhodné obrazce. Dále si nalili do lahvičky ocet a saponát, promíchali a opět obarvili. Po přidání jedlé sody se lahvička proměnila v malou „sopku“. Soda způsobila pěnění a obsah se valil ven, jako skutečná láva. Na výsledek posledního pokusu si musely děti počkat do druhého dne. Do malých nádobek nalily vodu a v každé rozpustily jinou barvu. Pak do nich posadily list zelí. Jednotlivé lístky nám předvedly, jakou mají žízeň a barevnou vodu do sebe samozřejmě nasávaly. Druhý den na děti čekalo zelí červené, žluté, zelené, fialové i oranžové. Abychom činnosti trochu prostřídali, zařadili jsme i tvoření.
Z dětí se stali kreslíři, kteří si ozdobili kolečka savého papíru fixami a poskládaný jej opatrně ponořili do vody a nechali ji absorbovat. Papír rychle vodu nasál a vytvořily se zajímavé ornamenty. Po oschnutí si žáci spojili obě kolečka „chlupatým“ drátkem a vznikl jim tak krásný motýlek. Pokusy se povedly, byl čas na svačinu.
Po ní následovala stezka do Boroviček. Ani tady žáci na barvy nezapomněli. Plnili na stanovištích jednotlivé úkoly: např. jaké barvy má naše státní vlajka, kolik barev má duha, jaká barva se schovává v příjmení naší známé zpěvačky či v názvu blízké vesnice, řešili barevné hádanky, překládali anglická slovíčka barev … .
Celý den nám přálo počasí, takže jsme se z barevného dne vraceli s pěkně červenými tvářemi. Dnes opravdu nebyl důvod mít černé myšlenky.
Mgr. Jana Hronešová, Andrea Erbenová
ZŠ Strž