Je dobře, že se zde začíná o něčem podobném alespoň diskutovat. Při mém známém místním pesimismu mě alespoň příjemně překvapuje, že problematika rekreačního sportu v jakékoliv podobě tady není úplně mrtvá /skatepark, místní sokolové, in-line bruslení atd./ i když je zatím víceméně záležitostí několika aktivních jedinců, kteří jsou ochotní se pustit na tenký led. Např. diskuze o skateparku ukázala, na jaká úskalí lze při podobných aktivitách narazit a bylo dobré slyšet více stran, protože je vhodné mít připravené argumenty pro všechny objektivní i subjektivní názory ať kladné či záporné.
Dále si dovolím podotknout, že následující slova jsou čistě mým osobním názorem, kde mohu mít pravdu zrovna tak jako se mohu mýlit a snažím se přispět, věřím i k nestranné diskuzi o problematice, která mě zajímá.
Toto téma mě zaujalo jako náruživého cyklistu-“bajkera“ a protože se v této komunitě už nějaký čas pohybuji, postupně poznávám, že i ve Dvoře k mému potěšení roste základna podobně zaujatých lidiček všech věkových skupin, která se tomuto relativně mladému sportu aktivně věnuje nebo se o něj alespoň nějakým způsobem zajímá.
Že Dvůr Králové potřebuje turisty jako sůl /oni zde dokonce jsou, ale jejich potenciál není bohužel nijak využit/ je věc zřejmá a tato myšlenka skutečně může velmi přispět k posílení pozitivního povědomí o našem městě, což věřím, že by snad uvítal každý objektivně smýšlející spoluobčan. Vždyť mnoho jiných příležitostí, jak zvýšit prosperitu a oživit město, tu zatím nemáme nebo nenacházíme.
Z pohledu MTB cyklistiky má k této aktivitě město a jeho okolí zcela ideální podmínky. Pestrá, rázovitá okolní krajina s bohatou sítí aktuálních či potenciálních cyklistických stezek, co víc si přát.
V loňském roce jsem v rámci Cyklomaratontour a dalších soutěží objel několik tratí Libercem počínaje a Zlínem konče. Nádherné tratě, skvělá atmosféra, ale hlavně obrovské a stále rostoucí množství lidí, především hobby jezdců a jejich rodin, kteří nejedou jen za výsledkem, ale hlavně za pěkným zážitkem v krásném prostředí. S klidným srdcem si troufnu říci, že podobných, různě obtížných tratí by se dalo v okolí Dvora vymyslet několik, aniž bychom se měli za co stydět. Zvičina a její okolí je pak bajkerským rájem pro opravdu i ty nejskalnější příznivce mountainbikingu. Obliba MTB cyklistiky v Čechách významně stoupá, v počtu MTB maratonů je podle některých údajů ČR dokonce první ve světě.
Projel jsem vloni také Lednicko-Valtický areál a Novomlýnsko, Vysočinu a okolí Třeboně a přestože jsou to lokality v současné době cyklisticky i turisticky podstatně více frekventované než Královédvorsko, nevšiml jsem si, že by zde zvýšený pohyb cyklistů zanechal nějaký zásadně negativní vliv na krajinu nebo případně větší nepořádek než je obvyklé. To jen jako poznámka k obavě návštěvníka diskuze v předešlém článku o singletracku. Nakonec je to jen na nás na lidech, jak se kdo ke krajině chová, ale věřte, že většina opravdových cyklistů je více ohleduplná než kdokoliv jiný i když i tady se najdou rušivé „elementy“, které tento pohled mohou zkazit, jako je tomu ostatně všude.
Ale nyní k singletracku, o kterém psal Honza Holan. I mne tato myšlenka napadla, poměrně dost jsem o tom pročetl a rozhodně to není tak úplně nové, i když v Čechách je zatím podobných tratí málo. Hodně se touto problematikou zabývá organizace Čemba /Česká mountainbiková asociace/ a některé singletracky jak již bylo zmíněno úspěšně a věřím i k potěšení bajkerů vybudovala. Rozhodně si myslím, že pro MTB cyklistu, ale i běžného turistu je singletrack daleko přijatelnější než vyasfaltovaná lesní stezka, kterých bohužel také nemálo přibývá. Na druhou stranu více singletracků na menší lokalitě také nemusí být ideální a osobně preferuji přirozené prostředí /tím ovšem neříkám, že jsem proti/, kterých naopak začíná silně ubývat. Existuje stále velká skupina skalních bikerů, vracejících se ke kořenům horské cyklistiky, kteří naopak vyhledávají obtížné lokality a tou je například tzv.zadní Zvičina, jejíž kouzlo by singletrack pravděpodobně narušil. Přes vetšinu pozitiv, které singletrack nabízí, stojí tu jeho poměrná jednoúčelovost, bývá většinou jednosměrný a i když zde původní myšlenka byla, aby se tam mohli pohybovat i chodci, představa, že mě nebo mé děti adrenalinem opojený zdivočelý bajker :-) sejme v ostré zatáčce ze srázu, mě poněkud děsí. Nyní jsem to možná trochu zveličil, ale z vlastní zkušenosti vím, že jakmile se někde napíše „Určeno zejména pro ...“ dotyčný přeci jen ztratí kus pudu sebezáchovy a přestává přemýšlet, co ho může dále potkat. No a zakažte v našich končinách někomu, aby někam nechodil, že? :-) Nicméně dost nadsázky, jen jsem chtěl upozornit i na některá úskalí, která se při určité oboustranné toleranci dají překonat. Single je dobrá myšlenka a pokud by se např. podařilo k tomu vytyčit stálými značkami několik bajkových tratí v nebezpečných místech vyznačených výstražnými tabulkami /pro neznalé a příchozí/, mohlo by být Královédvorsko opravdu bajkovým rájem a MTB cyklisty či cykloturisty vyhledávanou oblastí. |
Je to celkem dobrý nápad, ale nevěřím tomu, že by to městu pomohlo. Bylo by to přínosem možná pro místní lidi, aby lépe poznali zdejší opravdu krásnou přírodu, ale pochybuji, že by sem jezdili z širokého kraje natož z celé republiky, když lesy jsou skoro všude a cesty, kde se dá jezdit také...
Navíc ani nevím, jak si to představujete. Přece by v lesích přibylo mnoho odpadu. Stačí mi, když se projdu na Hájemství, tam, kde jsou ty vaše nové, nedávno vybudované spojovací cesty... Pokud by se to realizovalo, tak by na tom město spíše prodělalo. Naše krásné lesy by byly v tahu, protože by za nemalou dobu v nich vznikla nová síť stezek - zkratek, tyto zkratky by byly plné dalšího odpadu. Kdo by to uklízel? Vždyť stačí, když se projdete po městě, pokud jste si ještě nevšiml, tak téměř na každém kroku něco je... Takže je vám jasné, co by to znamenalo? To, že tam město dá cedule, nic nemění. Myslím, že by bylo vhodné, aby si každý do lesa podíval, až bude mít čas na kole se projet a bude mít jasno, co to obnáší (šutry, kořeny, ...). Je to lepší, než lesy zbytečně ničit, cest je tam už dost a mnohdy Singltrek i připomínají (Cesty, kde těžká technika vyváží pokácené dříví, žlutá trasa nad Horním Dehtovem - u Skrýše, ...)!
A ještě něco. Pokud si myslíte, že je to něco nového, tak jste na omylu. Snad každé neposedné dítě někdy v lese jezdilo na "vyšlapaných" cestičkách... |