REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
ÚROVEŇ 1 - nadšenci a dobrovolníci
To jsou nadšenci a dobrovolníci, kteří se rozhodnou akci uspořádat a buď to udělají za své, nebo stydlivě prosí město, či místní podnikatele o podporu. Zhusta jsou šmahem odehnáni, jako obtížný hmyz. Pokud nějaký podnikatel chce pomoci (a naštěstí jich není málo), tak jen potichu a mnohdy s výslovným přáním, aby nebyl nikde uveden, protože nechce, aby přišli další žadatelé. Bohužel tak není komu ani poděkovat a udělat jim za jejich ochotu alespoň nějakou reklamu.
ÚROVEŇ 2 - společenská odpovědnost firem
Firmy si uvědomí, že dělat něco pro své bližní je potřeba, přestanou se za tuto svoji aktivitu stydět a udělají to sami. A to pořádně a s velkou parádou. Uspořádají bezvadnou akci a ještě navíc si udělají reklamu. Typickým příkladem je nynější dětský den MEPAP.
Kontrolní otázka - Kolik z vás čtenářů tohoto článku do letošního jara vůbec napadlo, že si lze koupit kancelářskou a výpočetní techniku s plným servisem v MEPAPU u Gymplu? Kdo z vás rovnou bez přemýšlení tyto věci objednává prostě někde na e-shopu na internetu?
Nevýhodou tohoto řešení je, že firma zjistí, že to rozhodně není jednoduchá věc a že to zabere setsakramentsky hodně času a peněz. Kolik lidí a kolik hodin vyjednávání a zařizování to mohlo stát? Vsadím se, že to už určitě v MEPAPU přestali dávno počítat :-)
Je paráda, že to MEPAP dělá a je třeba jim za to poděkovat. Popřát, aby to přežili ve zdraví, popřát nám všem, aby se zúčastnilo co nejvíce dětí a akce byla úspěšná. Když se z toho navíc stane tradice, bude to malý krásný zázrak.
Může se ale také stát, že nastane lehká frustrace - pocit nedocenění. Firma vyhodnotí, že počet návštěvníků v porovnání s náklady a energií do toho vynaloženou není takový, jaký si představovali. A že už to dělat nebudou. Nastává tak prostor pro:
ÚROVEŇ 3 - dlouhodobé partnerstí, promyšlení sponzoring
Zde je potřeba dopředu napsat, že zrovna MEPAP se již v úrovni 3 také nachází Jako generální partner podporuje úspěšný oddíl sebeobrany Škorpioni.
Tedy obecně - firma, která si sama vyzkouší ÚROVEŇ 2, tak ta si příště bude o to více vážit práce organizátorů, kteří se podobné činnosti věnují koncepčně a trvale. Taková firma už pro příště nebude šmahem vyhazovat každého, kdo je o podporu požádá.
Ba naopak - taková firma dobře pozná kvalitní a dobře připravené akce, které má smysl podpořit a které jim na oplátku i mohou přinést zákazníky v podobně spokojených účastníků akce. I odmítnutí dalších žadatelů je pak hračka. Stačí říct - pro letošní rok již podporujeme akci xx, nebo - naše podmínky podpory jsou takovéto, přihlaste se se svým nápadem zase příští rok.
ZÁVĚR
Prosím berte předchozí text jako značné zjednodušení/zobecnění na konkrétním příkladu! Již nyní zde máme řadu firem (a MEPAP mezi ně bezesporu patří), které dobrovolné aktivity podporují a to i veřejně. Text byl určen spíše pro ty z firem, které si s tím neví rady.
Určitě také ještě v dohledné době vznikne textík pro "žadatele" o podporu, protože není nic strašlivějšího a odpornějšího, než když odmítnutý žadatel o podporu řekne - "Jim jste dal a nám nedáte? Proč?" Tato otřesná netaktní věta odradila od jakékoliv podpory mnoho podnikatelů a firem, které by i třeba rádi pomohli :-(
Vaše komentáře |